Regulators aicina: dodoties brīvdienās uz Eiropas valstīm, noskaidro nosacījumus savam izvēlētajam tarifu plānam

Drukāt
Elektroniskie sakari

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (Regulators) aicina mobilo sakaru lietotājus pirms došanās ceļojumā, noskaidrot kāda veida nosacījumus mobilo sakaru operators piemēro lietotāja izvēlētajam tarifu plānam un to, kādi ir operatora piemērotie godīgas lietošanas nosacījumi.

Stājoties spēkā “viesabonē kā mājās” principam no pagājušā gada 15.jūnija, lietotājiem ir tiesības izmantot viesabonešanas pakalpojumus Eiropas Savienības (ES) un Eiropas ekonomiskās zonas (EEZ) valstīs par tādām pašām cenām kā pašmāju mobilo sakaru operators piemēro iekšzemes tarifiem. Tas nozīmē, ka lietotājiem nav jāmaksā papildu maksa par zvaniem, īsziņām un datu pārraidi, ja lietotāja izvēlētais tarifu plāns ietver viesabonēšanas pakalpojumu “viesabonē kā mājās” nodrošināšanu ES un EEZ.

Tomēr Regulators iesaka lietotājam pirms došanās ceļojumā vērsties pie sava mobilo sakaru operatora un pārliecināties par pieejamo datu apjomu izmantošanu ārzemēs atbilstoši noteiktajam tarifu plānam par iekšzemes cenām. Gadījumā, ja lietotājs pārsniedz tarifu plānā noteikto datu apjomu viesabonēšanā, operatoram ir tiesības piemērot papildus maksu, kas nepārsniedz 6,00 EUR par GB. Apjomu ierobežojums zvaniem un īsziņām par pašmāju tarifiem netiek noteikts.

Vienlaikus Regulators aicina pievērst uzmanību piemērotajai godīgas lietošanas politikai, ja tāda tiek piemērota no operatora puses. Viesabonēšanu kā pakalpojumu raksturo īslaicīga pakalpojumu izmantošana ārpus savas mītnes zemes  (Latvijas). Gadījumā, ja izmantoto pakalpojumu apjoms un uzturēšanās ilgums ES un EEZ 4 mēnešu periodā pārsniedz pusi no apjoma un laika, operatoram ir tiesības  piemērot papildu maksu par katru patērēto vienību zvaniem, īsziņām un datiem viesabonēšanā, bet nepārsniedzot 3,2 eiro centus par zvana minūti, 1 eiro centu par īsziņu, un 6,00 eiro par GB, vai arī, atsevišķos gadījumos, pārskatīt vienošanos galalietotāju par pakalpojumu izmantošanu.

Regulators, apkopojot informāciju par 2017. gadā saņemtajām elektronisko sakaru pakalpojumu lietotāju sūdzībām, secinājis, ka no 92 saņemtajām sūdzībām, 13 sūdzības ir par “viesabonē kā mājās” principu – par tarifu piemērošanu un  par viesabonēšanas regulas piemērošanas kārtību. Tas nozīmē, ka mobilo sakaru lietotājiem joprojām nav skaidrs “viesabonē kā mājās” būtība un par tarifu piemērošanu Eiropā.

Lai lietotājiem nerastos nepatīkami pārsteigumi, saņemot lielus rēķinus pēc atgriešanās no ceļojuma, Regulators aicina vispirms sazināties ar savu operatoru un pārliecināties:
izvēlētajā tarifu plānā ir iekļauts “viesabonē kā mājās” pakalpojums; kādus godīgas lietošanas politikas nosacījumus operators piemēro; kādā apjomā un laika posmā ir tiesības lietot viesabonēšanas pakalpojumus ārzemēs; par iespēju sekot līdzi uzturēšanās ilgumam un izmantotajiem viesabonēšanas pakalpojumiem ārzemēs. Esošie dati liecina, ka viesabonēšanā veikto zvanu minūšu skaits Eiropas Savienībā un Eiropas Ekonomiskās zonas valstīs pēc “viesabonē kā mājās” ieviešanas ir dubultojies no 27,3 miljoniem minūtēm līdz 50,2 miljoniem minūšu*.

Vienlaikus mobilo sakaru lietotāji aktīvi izmantojuši iespēju sūtīt īsziņas – laikā no 2017. gada aprīļa līdz jūnija beigām nosūtītas 7,4 milj. īsziņu, savukārt laikā no jūlija sākuma līdz septembra beigām – jau 12,3 milj. Savukārt viesabonēšanā izmantoto datu apjomu izmantošana trīskāršojusies – no 111,6 milj. GB līdz 342,5 milj. GB.

Latvijā pērn septembra beigās bija 2,47 miljoni mobilo sakaru galalietotāju, no kuriem 1,88 milj. lietotāji izvēlējušies tarifu plānu ar viesabonēšanas pakalpojumu “viesabonē kā mājās”, bet tarifu plānu, kurā nav iekļauts viesabonēšanas pakalpojums, izvēlējušies 586 019 lietotāji.

Plašāk par “viesabonē kā mājās” režīmu var iepazīties ar LV portāla sagatavoto infografiku: Viesabonēšanas režīms Eiropā “viesabonē kā mājās”.

*Salīdzinot par laika periodu no 2017. gada 1. aprīļa līdz 30. jūnijam un no 2017. gada 1. jūlija līdz 30. septembrim